Evaluatie en rapportering
Rapport
-
-
-
-
Doel van ons rapport
Eerst en vooral willen we met dit rapport een eerlijk en breed maar ook aanmoedigend en bevestigend beeld geven over de huidige ontwikkeling van je kind.
Naast groeiproces van je kind op het vlak van kennis, schenken we ook aandacht aan zijn/haar groeiproces op vlak van vaardigheden, attitudes, welbevinden en betrokkenheid .
Evalueren is voor ons een permanent en belangrijk onderdeel in de begeleiding van de ontwikkeling van je kind. Ons rapport is geen momentopname maar het in kaart brengen van deze voortdurende ontwikkeling. -
De opbouw van ons rapport
-
-
-
Dit willen we nog vertellen aan jou…
In het begin van het rapport omschrijven de leerkrachten hoe ze jouw kind ervaren in de klas. Wat loopt er goed, wat zijn eventuele werkpunten.
-
Ik kijk naar mezelf: welbevinden en betrokkenheid.
Leren is sterk afhankelijk van het welbevinden en de betrokkenheid van je kind. Daarom polsen we met enkele doelstellingen hoe dit voor jouw kind is. Soms zal je kind zichzelf hierover evalueren (ik evalueer mijn welbevinden of betrokkenheid), een andere keer zal de leerkracht of een medeleerling dit voor jouw kind evalueren (een ander evalueert mijn welbevinden of betrokkenheid).
-
Ik leer leven in relatie met een ander
In een derde luik evalueren we de sociale vaardigheden van je kind. We vertrekken hiervoor steeds vanuit een aantal focusdoelstellingen per periode.
-
Ik leer leren en werken
In dit onderdeel evalueren we telkens met enkele focusdoelen hoe je kind zijn leren en werken aanpakt. Leer je doelgericht? Werk je planmatig? Ben je nauwkeurig? Ben je kritisch? …..
Door aan deze vaardigheden meer aandacht te besteden, zijn we ervan overtuigd dat je kind meer inzicht verwerft in zijn leren en werken. -
Wiskundige ontwikkeling
Resultaten van doelgerichte toetsen of periodeproefwerken rond wiskunde krijgen hier hun plaats.
-
Taalontwikkeling
Resultaten van doelgerichte toetsen of periodeproefwerken rond taal krijgen hier hun plaats.
-
Taalontwikkeling Frans
Vanaf het 5de leerjaar worden ook de vorderingen voor Frans geëvalueerd.
-
Wereldoriëntatie
Resultaten van doelgerichte toetsen over de Wero- thema’s krijgen hier hun plaats.
-
Muzische ontwikkeling
Je kind oefent heel vaak zijn muzische talenten op onze school. Resultaten voor beeld, drama, muziek, zang, … worden in dit onderdeel geëvalueerd.
-
Media en ICT-ontwikkeling
Vanaf schooljaar 2018-2019 zullen we ook dit onderdeel af en toe evalueren.
-
Op het einde van het rapport maken we schrijfruimte voor je kind en voor jou, als ouder. Het zou fijn zijn als ook jullie hierop iets schrijven.
-
-
-
Hoe we evalueren
-Tot en met het 4de leerjaar evalueren we met pictogrammen. Beter dan met punten, vertellen we aan en over je kind wat hij/zij al kent of kan. De uitleg van de verschillende pictogrammen zie je hieronder.
-Voor de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar gebruiken we dezelfde pictogrammen voor Muzische Opvoeding. Enkel voor de kennisvakken tonen we de resultaten met punten op 10. -
Proefwerkperiodes
-Hoe ouder je kind wordt, hoe meer een leerkracht regelmatig eens een periodetoets zal geven. In een periodetoets polsen we naar de blijvende inzichten van je kind. De vragen gaan dan over meerdere doelstellingen en over leerstof van een langere periode.
-Enkel voor de leerlingen van het 5de en 6de leerjaar vallen deze periodetoetsen in een geplande week voor het winter- en zomerrapport. Voor de jongere kinderen worden deze gedurende het schooljaar gehouden.
-De resultaten van deze periodetoetsen komen tussen de andere resultaten. Dus geen afzonderlijk ”proefwerkenrapport”. -
Hoeveel rapporten krijgt mijn kind?
Je kind krijgt vier evaluatierapporten per schooljaar mee. Eén in elk seizoen: herfstrapport, winterrapport, lenterapport en zomerrapport.
-
-
-
“We kunnen niet van alle kinderen sterren maken.
Maar we kunnen ze wel allemaal laten schitteren!”
Hieronder enkele sjablonen die gebruikt worden in het rapport: